Webshop Eleveld Steenwijk
Aanmelden nieuwsbrief Eleveld Steenwijk
Eleveld Steenwijk

Ter zake

Ter Zake 2012

Jong van geest!
Steenwijkerland Ter Zake is hét business magazine van
Steenwijkerland en wordt breed gedragen door:
de gemeente Steenwijkerland,
BCS, Stichting Park Management,
KopTop (platform recreatie-ondernemers),
ZME (Zelfstandig met Elkaar; een netwerk van kleine zelfstandigen) en
Kennis Netwerk Steenwijkerland.


Jaargang 3 | april 2012 —
uitgave 7

http://www.steenwijkerlandterzake.nl/PDF/Terzake.april2012.pdf

 

Jong van geest: Bert en Ginette Eleveld
Een foto van de genietende Bert en Ginette Eleveld...met een glas wijn prominent in hun wijnwinkel spreekt boekdelen.
En de tekst ernaast wellicht nog meer:
‘Leef je droom’.

Één van de oudste winkels van Steenwijk heeft twee jaar geleden
een metamorfose ondergaan: geen groenten en fruit meer, maar Bert en Ginette
zijn ‘aan de drank gegaan’, zoals Bert het zelf typerend zegtyperend

zegt.


Sjouwen
Het duo is nog jong van geest.
‘We hebben het op gevoel gedaan. Zonder begroting, zonder te rekenen hebben
we het op een andere boeg gegooid.’

De keuze was niet zo moeilijk. Bert kampte al enige tijd met lichamelijke problemen, die het werk als groenten- en fruitman steeds meer belemmerden.
Het was veel sjouwen en heel, heel vroeg op.’

In touw
Het is nu voor hem redelijk laat in de ochtend, 9.00 uur. Bert ‘stalt de winkel uit’: de rode loper gaat naar buiten, het zonnescherm gaat naar beneden.
Zo, vijf minuten werk om de winkel klaar te maken. Dat was vroeger wel anders.’
Namelijk: tussen 3.00 en 4.00 uur opstaan, verse groenten snijden en om 8.00 uur was de
winkel ‘klaar’ voor de klanten op deze dag. Vijf uren al in touw en dan begon de dag pas…

Interen?
Dat zouden we niet lang kunnen volhouden’ , zegt de nu 59-jarige Bert. ‘Het
was of: stoppen, maar dan interen of: verder gaan met de wijnen.’

Want al 20 jaar was er al een flesje wijn in de groentenwinkel te koop.
‘Maar we hinkten altijd op twee gedachten. Aan de ene kant groenten en fruit en
tegelijk de wijnen. Het is net als appels en peren verkopen: de één verkoopt beter dan de ander en niet beide.’

Het roer ging dus om. ‘ Ja, zonder begroting. Waarom zouden we?
Ook al zouden we met een verlies de winkel draaien, het is nog altijd beter dan volledig je spaarpot interen.


Kick
En wat blijkt? De winkel draait als een tierelier. ‘ Boven verwachting en dat geeft een kick .’
Ook een fles wijn van € 4,50 wordt keurig ingepakt.
‘Je kunt wel nagaan dat we hier niet zoveel aan verdienen, maar het is reclame voor jezelf. Mensen geven het weg en de wijn én de naam van de winkel gaan letterlijk over de tong.
Deze mensen betalen mij om reclame te maken.’


Gezellig
Het ligt niet alleen aan de verpakking. ‘Het lijkt er op dat de mensen je serieuzer nemen.’
Het koffieapparaat op de picknicktafel neemt een centrale plek in.
Wijn proeven in de winkel mag helaas niet, maar Ginette zorgt altijd voor een
bijzonder stukje brood of kaas op de plank. Gezellig kletsen over de smaken,
de wijnen, enzovoorts.’ De proeverijen worden in diverse restaurants in de regio
gedaan.

Persoonlijk
Het is deze persoonlijke benadering, de tijd nemen voor de klant, dat de bezoekers juist aanspreken.
De klant is koning en Bert en Ginette nemen hun rol als gastheer en —vrouw zeer serieus.
‘Het gaat er om dat de bezoekers het leuk vinden.
Natuurlijk vinden wij het ook leuk, maar dat is niet het belangrijkste.’

Of toch? Want het duo straalt het uit dat dit werk plezier geeft.
‘De omzet neemt steeds toe en dan kun je achteraf zeggen: het was een goede keuze.
En op deze manier kunnen we nog wel jaren doorgaan.’

‘Leef je droom’ staat er op de foto in de winkel.
Welnu, Bert en Ginette leven nu hun droom…


Bron geschreven door Wilko Aardema - Terzake