Webshop Eleveld Steenwijk
Aanmelden nieuwsbrief Eleveld Steenwijk
Eleveld Steenwijk

100 jaar Eleveld

Steenwijkercourant – eleveld 100 jaar



'Eet nu druiven!!!' staat er op het spandoek te lezen dat Egbert en Grietje Eleveld in 1918 boven hun winkelruit spanden.
'Nu honderd jaar later zijn hier nog steeds druiven te koop, maar dan in gegiste vorm,' lacht kleinzoon Bert (65). Samen met zijn vrouw Ginette (65) en zoon Lionel (35) viert hij het eeuwfeest van een bijzonder familiebedrijf.

Vis, groenten, fruit, rauwkost, pasta, wijn, telkens veranderde het aanbod in de winkel van Eleveld aan de Oosterstraat 86.
Het familiebedrijf begon in 1918 met Egbert en Grietje Eleveld. Zij boden in hun winkel verse vis, groeten en fruit aan.
Ginette heeft nog een advertentie uit die tijd. 'Zeven nieuwe haringen kosten 25 cent en een beste cocosnoot 18 cent,' leest ze voor.
'Die groenten liepen niet zo best,' weet haar man te vertellen. 'Iedereen had toen nog een tuintje.'
Modern vond hij zijn grootvader wel. 'Later begon hij een automatiek en verkocht hij kroketten en tompoezen.'

In 1949 namen Berts vader Jan en zijn moeder Gerritje de winkel over. Vis verkochten zij niet meer, maar voegden wel de beste aardappelen van het Steenwijker Kamp, conserven en gesneden groenten toe aan hun assortiment. 'Mensen werden gemakzuchtig,' verklaart Bert hun verkoopsucces.




In 1975 namen Bert en Ginette de winkel over.
Ze breidden het assortiment uit met rauwkost en verse pasta.

In 1992 kwam de wijn erbij. Ginette herinnert zich dat de aanleiding daartoe een meningsverschil met een vruchtensappenleverancier was. 'Die wilde niet meer leveren en zo hadden wij plotseling een leeg vak.'
Een relatie bracht de Steenwijkse ondernemers op het idee van wijn. 'Wijn zijn gegiste druiven, dus waarom niet?' zegt Bert lachend. Ginette, die zelf in Frankrijk geboren is, vervolgt: 'We zijn toen begonnen met prijzige Franse wijnen, waarna we zijn overgestapt op de kwalitatief goede Italiaanse wijnen, die beter betaalbaar zijn.'

De kracht van Eleveld is volgens haar dat de winkel een ruime keuze biedt in goede wijnen tussen de € 6,- en €10,-. Om die expertise te bereiken volgde het echtpaar 25 jaar lang elk jaar een wijncursus en gaf zij 20 jaar lang cursussen aan de Volksuniversiteit.
Ze kunnen ook advies geven over welke wijn bij een gerecht past.

Nooit spijt
In 2010 besloten de Elevelds om zich helemaal op wijn te gaan richten.
De winkel is nu gevuld met wel 600 verschillende soorten. De aanleiding daartoe waren Berts gezondheidsproblemen. Na drie weken nadenken in een Keniaans hotel, nam hij samen met Ginette de beslissing. Spijt hebben ze nooit gehad. 'De afgelopen acht jaar hebben we meer verkocht dan in de 35 jaar daarvoor.' Dat hij nooit meer om 3.00 uur 's nachts hoeft op te staan voor de groenteveiling vindt hij een verademing.
Bert en Ginette zijn blij dat ze hun hart volgden. Hun credo is daarom nu: 'Doe wat goed voelt en ga niet eerst rekenen.'

 

Vierde generatie
Zoon Lionel vormt de vierde generatie Eleveld.
Hij heeft zich de afgelopen vijf jaar vooral bezig gehouden met verkoop van wijn via internet. En met succes. Inmiddels verkoopt hij in het hele land. In een bedrijfspand aan de Scholestraat gaat hij in augustus een kantoor inrichten.
Samen met zijn ouders zoekt hij naar een nieuwe invulling van de winkel. Die zal niet meer elke dag open zijn. Om te voorkomen dat klanten voor een dichte deur komen te staan, heeft Lionel als eerste in Nederland een dynamische openingswebsite ontwikkeld: www.iseleveldopen.nl.

Koffie zetten
Bert, die eigenlijk van plan was om in 2018 te stoppen met werken, zal nog regelmatig in de winkel zittend aan de tafel te vinden zijn.
'Mijn taak is nu koffie zetten en praten met de klanten,' zegt hij lachend.
Hij staat tegenwoordig sowieso anders in het leven. Bij een alternatieve aanpak voelt hij zich thuis.
In de winkel pruttelt daarom een vernevelaar en boven de ingang hangt een stalen balk. De dames van Twee Recht Twee Averecht staken in hun vorig voorstelling hier nog de draak mee, maar Bert en Ginette weten dat hun klanten zich hierdoor prettiger voelen.
Hun hartelijkheid zal er zeker ook voor zorgen dat klanten graag de winkel binnenstappen. 'Op ons jubileumfeest van 18 juni wilden alle 190 gasten met hen knuffelen,' illustreert Lionel mooi.